DARMOWA DOSTAWA! WYSYŁKA W 24H!

Szukaj

Jak zregenerować się po treningu? Szybszy powrót do formy dzięki CBD

Przemyslaw, 1 marzec 2021
Jak zregenerować się po treningu? Szybszy powrót do formy dzięki CBD

Nie ma treningu bez regeneracji. Chcąc być fit, musimy zadbać nie tylko o właściwy program ćwiczeń i odpowiednią dietę, ale również odpowiednie warunki do odbudowy nadwyrężonych mięśni. W łagodzeniu zakwasów, zapobieganiu kontuzjom i szybszym powrocie do sprawności po forsownym treningu można sobie pomóc na kilka sposobów – również dzięki olejkom CBD i innym ekstraktom z konopi siewnych.

Zdrowie i ogólna sprawność fizyczna to cele obierane świadomie przez coraz większą liczbę Polaków. W 2019 r. z klubów fitness korzystało już około 3 milionów osób nad Wisłą. Pandemia utrudniła dostęp do tego typu przybytków, jednak aktywność fizyczną chętnie przenosimy do własnych domów lub na świeże powietrze. Ćwicząc bez nadzoru trenera, warto jednak pamiętać nie tylko o intensywnym „wycisku”, ale również o długiej rozgrzewce przed wysiłkiem i zapewnieniu sobie odpowiednich warunków do regeneracji po treningu.


Oto 5 sposobów na szybszy powrót do pełnej sprawności po ciężkim workoucie.

Sauna przyspiesza odbudowę mięśni i zwiększa wydolność organizmu

Sauna to nie tylko świetny sposób na rozgrzanie organizmu (szczególnie zimą) i zwiększenie odporności, ale również przyspieszenie jego regeneracji. Poddawanie ciała działaniu wysokiej, a następnie niskiej temperatury powoduje rozszerzanie (pod wpływem gorąca) i zwężanie (pod wpływem zimnego prysznica) naczyń krwionośnych i zapewnia świetny „trening” układowi krążenia. Przekłada się to lepsze dotlenienie tkanek – w tym mięśni – i szybszą ich odbudowę po forsownym wysiłku. Badania z 2007 r. wskazują, że „naprzemienna hipertermia” (wzrost temperatury ciała przedzielany momentami spadku ciepłoty) może zmniejszać stres oksydacyjny w mięśniach oraz przyspieszać ich przyrost. Co więcej, z innego badania wynika, że regularne korzystanie z sauny przekłada się na wzrost wydolności u biegaczy długodystansowych aż o 32 proc. Ale uwaga! Z sauny nie należy korzystać bezpośrednio po treningu, gdy organizm jest wyczerpany i odwodniony. Lepiej to zrobić następnego dnia.

Masaż poprawia krążenie i pozwala zmniejszyć zakwasy

Masaż to zabieg nie tylko relaksacyjny, ale również terapeutyczny. Jest praktykowany w wielu kulturach i gałęziach medycyny naturalnej, a jego tradycja sięga kilku tysięcy lat. Stosowany jest również w fizjoterapii. Masaż to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na regenerację mięśni po treningu, a także zapobieganie kontuzjom i wspierania ich leczenia. Wpływ masażu na tkanki ma – podobnie jak sauna – związek m.in. z poprawą ich ukrwienia. Pomaga „rozbić” spięte mięśnie i ułatwić transport tlenu oraz składników odżywczych do komórek. Masaż najlepiej jest stosować dwie do sześciu godzin po wysiłku. Wtedy ma największy wpływ na zmniejszenie zakwasów. Tak wynika z badania z 1994 r. Z kolei badanie z roku 2012 r. dowodzi, że masaż „aplikowany” po wyczerpujących ćwiczeniach wpływa na ekspresję dwóch genów ważnych z punktu widzenia regeneracji organizmu. Jeden z nich reguluje reakcję zapalną, który rozwija się w mięśniach po intensywnej aktywności, a drugi pozwala na lepsze zaopatrzenie komórek w energię niezbędną do naprawy tkanek.

CBD ogranicza reakcję zapalną i sprzyja szybszej regeneracji mięśni

Dużą rolę w regeneracji organizmu po treningu mogą odgrywać również olejki konopne i inne produkty na bazie konopi siewnych. Poza nieocenionym CBD konopie zawierają ponad sto innych kannabinoidów – substancji oddziałujących na receptory kannabinoidowe, które regulują pracę układu nerwowego i odpowiedź odpornościową. Badania potwierdzają ich korzystny wpływ na organizm pod wieloma względami. CBD i niektóre inne związki obecne w konopiach sprzyjają poprawie nastroju, łatwiejszemu zasypianiu, lepszej przemianie materii, prawidłowej pracy układu nerwowego i osłabieniu reakcji zapalnych. Wszystkie te czynniki mają znaczenie dla sprawnej regeneracji organizmu po treningu. Dla szybszego powrotu mięśni do pełnej sprawności istotne jest szczególnie antyzapalne działanie CBD. Co ciekawe, zdaniem ekspertów olejek konopny może wykazywać takie działanie zarówno w przypadku spożycia doustnego, jak i nacierania nim bolących mięśni.

Superfoods i zbilansowana dieta przyspieszają powrót do sprawności

Nie wystarczy prawidłowo ćwiczyć, trzeba również prawidłowo jeść. Dieta ma kluczowe znaczenie dla uzyskiwania pożądanych efektów z treningu – zarówno jej ilość, jak i jakość. Regeneracji mięśni i szybkiemu powrotowi do sprawności sprzyjają tzw. superfoods – produkty o wyjątkowych właściwościach odżywczych. To m.in. zielone, liściaste warzywa, takie jak jarmuż czy rucola, zawierające duże ilości antyoksydantów, kiszonki z ich bogactwem „dobrych” bakterii, kiełki – źródło mikroelementów i witamin, a także oleje zawierające kwasy omega-3, takie jak olej konopny czy olej lniany. Oczywiście w diecie sportowca nie może zabraknąć białka. Ich znakomitym źródłem są przede wszystkim jajka. Często zapominamy, że to również superfood, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, a także cenne tłuszcze i mikroelementy, takie jak żelazo, magnez, miedź, cynk czy selen.

Sen to podstawowy warunek efektywnej regeneracji po treningu

W dzisiejszych czasach żyjemy szybko i intensywnie. Bardzo często kosztem snu. Tymczasem regularny odpoczynek to podstawa zdrowia, a także regeneracji po treningu. To właśnie wtedy organizm pracuje najbardziej intensywnie nad naprawą uszkodzonych tkanek i odbudowuje włókna mięśniowe. Zalecana dawka snu wynosi między 7 a 9 godzin na dobę. Wskazane jest, by odpoczynek odbywał się o regularnych porach. Dobrze jest również przestrzegać „porządku” narzuconego przez pory dnia: kłaść się spać w miarę wcześnie (zdecydowanie przed północą) i odpowiednio wcześnie wstawać. Jest to zgodne z naszym naturalnym rytmem biologicznym, wykształconym w toku ewolucji. Osoby mające problemy z zasypianiem powinny ograniczyć spożycie kawy i czarnej herbaty. Warto również skorzystać z możliwości, jakie daje olejek lub kapsułki CBD. Ekstrakty z konopi pomagają uwolnić się od stresu, relaksują umysł i ułatwiają zasypianie.



Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów